Tractor U650

Cumpar tractoare U650
De preferat cat mai aproape de 2000
Date de contact:
0740901344
naimbelgin(a)yahoo.com

duminică, 5 aprilie 2009

U650 obtine medalia de aur

1965 – În martie la Târgul Internaţional de Maşini şi Utilaje de la
Leipzig, tractorul românesc U 650 fabricat la Uzinele Tractorul din Braşov
obţine medalia de aur.

Constructia de tractoare in tara noastra a inceput mai tarziu decat in alte tari europene. In anul 1938, se gaseau in agricultura romaneasca mai putin de 4.000 de tractoare, de diferite tipuri, toate din import si raspandite pe terenurile marilor mosieri. Toate lucrarile in agricultura se executau cu tractiunea animala si munca manuala.

De ce nu s-au construit tractoare in perioada mult trambitatei prosperitati interbelice? Pentru ca peste 80% din populatie traia in mediul rural si din aceasta 88,5% erau analfabeti; un grup restrans de mosieri (0,8% din populatie) detinea 32,2% din suprafata arabila a tarii; productia de cereale nu depasea 800-1.000 kg/ha; se exporta ceva grau, este adevarat, cel obtinut de mosieri si o parte din putinul realizat de tarani; pentru tarani, graul era produsul pe care obtineau ceva bani pentru a-si cumpara sare, gaz si alte produse de stricta necesitate. Isi opreau 1-2 saci cu grau pentru a-l macina de Paste si de Craciun, restul il vindeau; produse ca uleiul, zaharul, orezul s.a. erau de mare lux; ca grasime foloseau numai untura de porc, care trebuia sa le ajunga de la un Craciun la celalalt. Cam aceasta era prosperitatea interbelica pentru peste 80% din populatia tarii. Venitul national pe locuitor era in 1938 de 60 de dolari in Romania, comparativ cu 237 in Franta, 338 in Germania si 378 in Anglia.

Constructia de tractoare in tara noastra a inceput imediat dupa cel de-al doilea razboi mondial, in halele bombardate ale Intreprinderii Aeronautice Romane de la Brasov. Primul tractor de tip I.A.R.-22 a fost realizat in decembrie 1946.

Unul dintre cei care nu aveau incredere in capacitatea romanilor de a construi tractoare afirma: „sunt gata sa ma arunc sub rotile primului tractor“.

Dupa acest inceput, tractoarele s-au diversificat si s-au perfectionat continuu. Au aparut tractoare pe roti cu pneuri construite in noua Uzina de tractoare din Brasov, de tipul UTOS-2, UTOS-26; 27 si tractoare pe senile de tip KD-35.

Saltul calitativ a avut loc dupa 1960, cand s-au fabricat tractoarele de tip universal (U-650). Acest tractor este robust, fara pretentii deosebite in ceea ce priveste intretinerea si exploatarea, devenind prietenul cel mai apropiat al agricultorului roman. Tractorul U-650 s-a mentinut in fabricatie peste patru decenii.

In prezent, in agricultura noastra se gasesc peste 150.000 tractoare de acest tip, unele din ele de 20-25 de ani si inca in functiune.

Romania ajunsese printre primele patru tari din lume exportatoare de tractoare. Se exporta peste 70% din productia de tractoare realizata, in peste 100 de tari, chiar in cele cu vechi traditii in acest domeniu, ca S.U.A., Japonia, Franta, Germania, Italia s.a. Aceasta, ca urmare a performantelor realizate de tractoarele romanesti, performante recunoscute la targurile internationale de la Leipzig, Brno, Zagreb s.a., unde au primit medalia de aur.

In perioada de varf se ajunsese sa se fabrice 30.000-40.000 de tractoare pe an. Din pacate, dupa 1989, cand unii politicieni au considerat industria romaneasca „un morman de fiare vechi“, s-a dezorganizat intreaga economie, intreaga industrie si, bineinteles, si industria constructoare de tractoare. Se fabricau tot mai putine tractoare, de 8-10 ori mai putine, care nu satisfaceau nici cerintele agriculturii noastre.

O oarecare revigorare in constructia de tractoare a aparut atunci cand guvernul a acordat subventii substantiale (50%) agricultorilor care doreau sa le cumpere.

Trebuie sa mentionam ca tractorul U-650, precum si cele din grupa 445, cu unele imbunatatiri, puteau fi mentinute inca in fabricatie, cu bune rezultate.

La IndAgra 2004 au fost prezentate noile tipuri de tractoare realizate de S.C. Tractorul U.T.B. S.A. - Brasov. Acestea au un design modern (fig. 1), sunt mai sofisticate, dar si mai pretentioase in ceea ce priveste intretinerea si exploatarea, pretinzand un grad mai ridicat de calificare al celor care lucreaza cu ele.

Din paleta de tipuri de tractoare romanesti (U.T.B. - Brasov) prezentate la IndAgra 2004 mentionam:

• tractoare cu trei cilindri, de 45-53 CP: U-453 si U-483 ca tractoare universale; U-453 V si U-483 V ca tractoare viticole; U-453 L si U-483 L ca tractoare pentru legumicultura; U-453 DT si U-483 DT ca tractoare cu dubla tractiune; U-484 DT (tot cu dubla tractiune);

• tractoare cu patru cilindri, de 68 CP, care reprezinta o varianta a tractorului U-650: U-683 DT si U-684 DT;

• tractoare de 77 CP: U-774 DT. Ar fi pacat ca proiectantii si constructorii de tractoare romanesti, candva recunoscuti in lumea intreaga, sa cedeze asa usor in fata diverselor firme straine.

Datoria statului roman este sa sprijine industria constructoare care realizeaza tractoare mult mai ieftine si corespunzatoare conditiilor din agricultura romaneasca, asa cum s-a dovedit in deceniile din urma.

Dr. ing. Vasile POPESCU
Tractorul romanesc-Trecut si prezent -- de Dr. ing. Vasile POPESCU

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu